Khairy Writer: Inspirasi mendapat nama blog.... "The New Vitae"

You're Welcome

Followers

24 July, 2011

Inspirasi mendapat nama blog.... "The New Vitae"

Kenapa New Vitae.??
Apa maksud New Vitae.??
Kat mane New Vitae.??

New Vitae kalau ditranslatekan dalam bahasa melayu bermaksud "Ilmu baru". New bermaksud baru manakala Vitae bermaksud ilmu. Vitae sebenarnya bukan bahasa Inggeris tetapi bahasa Itali, but....falsafah2 inggeris selalu guna word ni sebagai tajuk penemuan mereka. Sebagai contoh, Pope Paul .

 Dalam gambar itu merupakan Pope Paul vi ketika dia masih muda. Pope Paul VI, atau nama lahirnya Giovanni Battista Enrico Antonio Maria Montini dilahirkan di ConcesioItalia26 September 1897. Beliau meninggal dunia di Castel GandolfoItalia pada 6 Agustus 1978 ketika berumur 80 tahun. Sebelumnya ia seorang diplomatik yang terkenal dari Vatikan. Tahun-tahun awal sebagai penuh dengan tugas-tugas konsili yang telah di mulai pendahulunya, dan secara keseluruhan riwayatnya sebagai paus merupakan perwujudan dari hasil Konsili Vatikan II. Ensiklik-ensikliknya seperti Populorum Progressio (Kemajuan Bangsa-bangsa) dan Ecclesiam Suam menunjukkan perhatiannya terhadap masalah-masalah kemasyarakatan dan kesadarannya atas peran baru Gereja dalam dunia modern. Sedangkan Mysterium Fidei (Misteri Iman), Marialis Cultus (Penghormatan Maria) dan Humanae Vitae (Kehidupan Manusiawi) menunjukkan kekokohan hatinya bahawa beliau tidak mahu berkompromi dengan semangat zaman kita, malah cenderung melonggar.Beliau melanjutkan, merasmikan, dan menutup Konsili Vatikan II yang dihimpunkan oleh Paus Yohanes XXIII.




The New Vitae juga merujuk kepada nama pekan kecil di Amerika Syarikat. Kawasan yang meliputi kawasan perumahan, pertanian, kedai-kedai yang didiami oleh sebilangan penduduk sahaja. Writer pun tak pernah terfikir ada nama tempat atau pekan yang sama dengan nama blog writer. Macam tak percaya lah pulak kan. Apa2 pun, tengah tengok2 kat google map, terjumpa nama tempat yang dipanggil New Vitae.


TCR's New Vitae Mental Health Center  yang terletak di tengah kota Quakertown, Pennsylvania.





Kasut jenama Vitae Vitae >>













No comments:

Post a Comment

Leave your comment :)

Blogger Widgets